photo-1432888622747-4eb9a8efeb07-768x510

Pod koniec czerwca dowiedzieliśmy się, iż w najbliższych tygodniach algorytmy Facebooka będą zmieniane. Po raz kolejny zmienić ma się sposób wyświetlania treści w News Feedzie. Wygląda na to, że Facebook przypomniał sobie o początkowej idei portalu, którą było odnajdywanie przyjaciół i zacieśnianie relacji – i postanowił wrócić do korzeni. Lars Backstrom, Engineering Director w Facebooku, napisał:

„Facebook został zbudowany wokół idei łączenia ludzi z ich przyjaciółmi i rodziną […] Naszym głównym priorytetem jest łączenie Cię z osobami, miejscami i rzeczami, z którymi chcesz utrzymywać relacje – poczynając od ludzi, którzy są Twoimi znajomymi na Facebooku. Dlatego ogłaszamy nadchodzącą zmianę w działaniu Aktualności tak, aby upewnić się, że nie ominą Cię treści od Twoich znajomych.”

Jak działa News Feed?

Zastanawiałeś się może, dlaczego w swoich aktualnościach widzisz akurat takie, a nie inne treści? Otóż Facebook posiada niezliczone algorytmy, które pracują na to, by wyświetlać Ci posty, które mogą Cię zainteresować. Zatem im częściej klikasz, lajkujesz, komentujesz i udostępniasz treści konkretnych fanpage’y lub znajomych, tym większe prawdopodobieństwo, że w przyszłości zobaczysz kolejne ich posty na swojej tablicy.

Natomiast ostatnimi czasy dało się zauważyć wyraźną przewagę postów stron nad postami znajomych w naszych aktualnościach. Jak pisze Backstrom, Facebook postanowił zmienić ten stan rzeczy:

„W najbliższych tygodniach zmieniamy News Feed w ten sposób, że treści publikowane przez znajomych, którzy są dla Ciebie ważni, będą mieć większy priorytet w Twoich aktualnościach […] Przewidujemy, że ta zmiana może spowodować spadek zasięgu oraz ruchu dla niektórych stron”.

Konsekwencje nowego algorytmu

Z jednej strony zmieniając algorytm, Facebook wysyła użytkownikom komunikat, iż dba o to, by otrzymywali jedynie ciekawe i wartościowe treści. Nie wiadomo jednak, dokładnie jak zmiany wpłyną na zasięgi stron firmowych na Facebooku. Zasięg organiczny fanpage’y spada już od długiego czasu i podejrzewamy, że po wprowadzeniu nowego algorytmu zacznie spadać jeszcze drastyczniej. Czy w konsekwencji, kampanie reklamowe pozostaną jedynym wyjściem na zaistnienie w aktualnościach potencjalnych klientów? Bardzo możliwe.

Autor: Dominika Leszczyńska Social Media & Content Specialist