W informacje zawarte w sieci wierzy niemal 75% użytkowników Internetu. To powalająca liczba, prawda? Oznacza to, że trzy czwarte z nas deklaruje swoje zaufanie względem tego, co przeczyta na ekranie monitora. Z pewnością w dużym stopniu oddziałuje na to aspekt psychologiczny, który wymusza na odbiorcy tak zwanej poczty pantoflowej zaufanie do opinii i tematów poruszanych podczas nieformalnej komunikacji na forach internetowych.

gossip-300x200

Kolejnym czynnikiem wypływającym na naszą mentalność z pewnością jest brak zaufania względem massmediów i instytucji publicznych, które zdaniem użytkowników Internetu przekłamują rzeczywistość. Trudno zatem się dziwić, że docieranie do potencjalnych klientów mniej oficjalną drogą przynosi lepsze efekty, niż reklamy emitowane w telewizji, radio czy nawet w wyszukiwarce.

Marketing szeptany, zwany inaczej buzz marketingiem to jedna z niestandardowych, mniej formalnych form komunikacji marketingowej, która w rzeczywistości stanowi kanał komunikacji interpersonalnej w interakcjach z potencjalnymi oraz obecnymi nabywcami. Dzięki takiej specyfice, marketing szeptany realizuje pozytywnie zarówno cele wizerunkowe jak i sprzedażowe.

Ten istniejący od co najmniej kilkunastu lat na Zachodzie, a od kilku lat w Polsce sposób promocji coraz częściej jest wykorzystywany w działaniach reklamowych, szczególnie wtedy, gdy tradycyjne formy reklamy postrzegane są jako mniej skuteczne nie tylko na podstawie osiąganych efektów, lecz także kosztów dotarcia do określonej grupy docelowej.

Buzz marketing, czyli…?

Termin ten, w zależności od branży i jej specyfiki posiada wiele definicji, przez co często bywa źle rozumiany oraz mylony. Przede wszystkim jednak należy skupić się na tym, że marketing szeptany różni się od tradycyjnie rozumianych działań promocyjnych. W takim ujęciu, marketing szeptany jest jedynym z efektów aktywizacji sprzedaży opartym o nieformalną komunikację z potencjalnymi klientami.

Gdzie szeptać?

Głównym kanałem komunikacji z potencjalnym klientem są fora internetowe, które stanowią kompilację opinii na dany temat lub oczekują rekomendacji. Wbrew pozorom, w ten sposób postępują miliony internautów co sprawia, że komunikat zawarty na forum sprawia wrażenie neutralnego i co najważniejsze – szczerego.

Kolejnymi kanałami komunikacji są szeroko pojęte blogi, strony oraz serwisy społecznościowe, które umożliwiają dodawanie komentarzy pod artykułami oraz postami. Jest to istotny czynnik komunikacji, bowiem aż 82% użytkowników Internetu sugeruje się opiniami, jakie zawarte są w sekcji wolnej dyskusji!

Autor: Maria Biernacka – Social Media & Content Specialist MAGNES.PL