16 milionów – tyle realnych użytkowników odwiedza platformę YouTube w ciągu miesiąca. Z drugiej strony, aż 2,1 miliona polskich użytkowników korzysta z jej wewnętrznej wyszukiwarki, która jest drugą na świecie pod względem wielkości!  W związku z tym, jak pokazują badania przeprowadzone przez Megapanel, YouTube jest platformą dającą olbrzymie możliwości monetyzacji contentu wideo. Oczywiście pod warunkiem jego skutecznej promocji 🙂

Jednym ze sposobów jaki pomaga w realizacji tego celu jest oczywiście pozycjonowanie filmów w wewnętrznej wyszukiwarce serwisu. Dodatkowo, w przypadku SEO na YouTube można dostrzec inną zaletę – stosunkowo częste wyświetlanie filmów z tego serwisu w wyszukiwarce Google, co pozwala na dotarcie do jeszcze większej grupy odbiorców.

Pewnie zadajecie sobie teraz pytanie – no dobrze, ale jak taki film promować, aby osiągnął wysokie wyniki w wyszukiwaniach na YouTube? Aby poznać odpowiedź na to pytanie, najpierw musicie zaznajomić się z czynnikami uwzględnianymi przez algorytmy wyszukiwarki podczas ustalania pozycji w rankingu.

Niestety, podobnie jak w przypadku Google czy innych wyszukiwarek, tak i w tym przypadku, algorytmy te są pilnie strzeżone, jednak dzięki wiedzy, badaniom i wielu przeprowadzonym testom można wskazać grupę najważniejszych czynników rankingowych, jakie wpływają na pozycję filmu w wyszukiwarce YouTube. Należą do nich między innymi:

  • tytuł filmu
  • opis filmu
  • liczba wyświetleń
  • zaangażowanie użytkowników
  • tagi filmu
  • czas trwania
  • linki do filmu na zewnętrznych stronach
  • data utworzenia kanału, na który został wgrany film
  • liczba subskrybentów kanału

Teraz, jeśli już wiesz, na jakie aspekty zwrócić uwagę, możesz rozpocząć proces pozycjonowania. Pamiętaj jednak, że dla zwiększenia sukcesu, musisz działać według przemyślanej strategii przebiegającej konkretnymi etapami. Poniżej mała ściąga, która ułatwi Ci ten proces!

Dobór fraz kluczowych

W przypadku SEO na YouTube selekcja słów kluczowych odgrywa bardzo ważną rolę w prowadzonej kampanii. Wynika to oczywiście z faktu, że użytkownicy platformy w większości przypadków wyszukują filmu po konkretnych frazach. Ponieważ często chcą obejrzeć poradnik lub instruktarz, ich zapytania przyjmują często inne formy niż te znane z „normalnych” wyszukiwarek typu Google, Bling czy Yahoo. Warto więc uwzględnić tą specyfikę i do doboru fraz posłużyć się np. Planerem Słów Kluczowych AdWords, który z pewnością podpowie słowa kluczowe.

Optymalizacja pod kątem fraz

Kiedy wybierzesz już słowa kluczowe pasujące do Twojego filmu, możesz zająć się optymalizacją uwzględniającą wyselekcjonowane frazy.

Tytuł i opis filmu

Ponieważ, jak wspomniałam wcześniej, specyfika YouTube rządzi się swoimi prawami, a użytkownicy szukają zazwyczaj poradników i tutoriali, musisz wziąć to pod uwagę przy doborze odpowiedniego tytułu dla swojego filmu, ponieważ ma to pierwszorzędne znaczenie przy osiąganiu wysokich rezultatów działań SEO. Zalecam, alby tytuł składał się z minimum 5 słów (jednak nie powinien być zbyt długi), a pozycjonowana fraza znajdowała się w jego pierwszej części.

W opisie także należy zawrzeć słowa kluczowe, jak pamiętając – podobnie jak w przypadku tytułu – by nie upychać ich na siłę, oraz by te najważniejsze umieścić na początku. Opis może liczyć maksymalnie 5000 znaków i powinien on streszczać oraz określać zawartość filmu.

Tagi filmu

Tagowanie to nie tylko wskazanie głównych słów kluczowych, ale także tych z nimi powiązanych tematycznie. Zalecam do wykorzystywania całego dostępnego pola dla tagów. Ponadto możesz umieścić tagi z przymiotnikami, na przykład „ciekawe”, „śmieszne”, „przydatne” itp.

Nazwa pliku

Wbrew pozorom także sama nazwa pliku jaki przesyłasz na YouTube ma znaczenie w procesie pozycjonowania, dlatego dobrze jest także w niej zawrzeć frazy kluczowe.

Optymalizacja filmu

Jak pisałam na początku, algorytm wyszukiwarki uwzględnia czynniki związane z zaangażowaniem użytkowników serwisu. W związku z tym zadbaj o pozytywny feedback Twojego przekazu, ponieważ tutaj liczą się takie parametry jak: liczba wyświetleń filmu, oceny i komentarze, liczba subskrybentów i widzów oraz w końcu – Audience Reaction, czyli współczynnik retencji. Jeśli film uzyska wysokie wyniki w większości z tych wskaźników, wtedy jasnym będzie dla algorytmu, że jest to materiał, który można „obdarzyć zaufaniem” i podbijać w rankingach wyszukiwania.

Jakość realizacji

Zatroszcz się także o jakość HD filmu – przyczyni się to do lepszego odbioru przez widzów, a co się z tym wiąże – wyższych ocen. Podobnie nie zapominaj o dźwięku – ścieżka dźwiękowa powinna być możliwie jak najwyższej jakości!

Technika kręcenia filmu

Oprócz samego dźwięku czy jakości HD nie możesz zapominać o odpowiedniej technice kręcenia filmu – zwróć uwagę na prawidłowy kard, właściwe oświetlenie, intensywność kolorów, zbliżenia oraz czas trwania filmu.

Promocja filmu

Jeśli materiał wideo zostanie już odpowiednio zoptymalizowany zarówno pod kątem fraz kluczowych jak i wrażeń użytkowników serwisu, możesz przystąpić do działań związanych z jego promocją, które przyczynią się do pozyskania nowych odbiorców, a tym samym zwiększenia zaangażowania pod filmem.

Liczba subskrybentów i widzów kanału

Te czynniki są bardzo istotne, ponieważ w znacznym stopniu wpływają na pozycję filmu w wynikach wyszukiwania! Pomocne w pozyskaniu nowych widzów może być udostępnianie materiału wideo na różnych portalach społecznościowych.

Wyświetlenia filmu

Oprócz subskrybentów bardzo ważnym czynnikiem przy promocji jest parametr wyświetleń filmu. Im więcej wyświetleń, tym wyższa ocena w wyszukiwarce, co przekłada się na uzyskanie lepszych wyników na listach Youtube.

Linki prowadzące do filmu

Podobnie jak w przypadku pozycjonowania stron w Google, tak i w przypadku działań SEO na YouTube, linki dochodzące z zewnętrznych witryn są ważnym czynnikiem rankingowym. Innymi słowy, pozyskując linki z wartościowych źródeł zwiększasz szansę na wysokie wyniki!

Omówione obszary to oczywiście nie wszystko, co składa się na SEO na YouTube, jednak to właśnie one w znacznym stopniu decydują o wyniku pozycjonowania. Jeśli jednak wciąż nie wiesz, jak się za to zabrać – zgłoś się do ekspertów, a z pewnością Twoje wideo wybije się w rankingach portalu!

 

Autor: Marysia Biernacka – Social Media & Content Manager MAGNES.PL