wyszukiwarka-300x200

W marcu 2016r. Google AdWords zmieniło zasady wyświetlania reklam w wyszukiwarce. Stało się to nagle, gdyż poprzednia wersja reklam istniała już od 2000 roku. Wcześniej płatne linki reklam dla komputerów stacjonarnych były wyświetlane zarówno na górze wyszukiwań bezpłatnych, jak i po boku. Aktualnie widzimy, że po prawej stronie nie ma już reklam tekstowych, w zamian za to są cztery reklamy na górze wyników wyszukań i trzy na dole.

Google prawą przestrzeń zarezerwowało teraz dla reklam produktowych Google Zakupy (Product Listing Ad), gdzie wyświetla się ich cztery lub osiem. Również gdy wpiszemy nazwę firmy np. Google wyświetla się graf wiedzy (Knowledge Graph), czyli informacje dotyczące danej firmy.

Dlaczego zmiana?

Z badań eyetrackingowych, które przeprowadziło Google wynika, że prawa kolumna dla użytkownika jest prawie niewidoczna. Nie zwraca więc on większej uwagi na reklamy pojawiające się z boku, skupiając się na tym, co wyświetla się od lewej strony. Może być to związane z naszą kulturą ponieważ jesteśmy nauczeni czytać od lewej do prawej. Google postanowiło również ujednolicić wygląd przeglądarki. W końcu w wersji mobile, reklamy w bocznej kolumnie nie były wyświetlane. Dzięki temu ujednoliceniu, użytkownik będzie przyzwyczajony do wyświetlanych treści, na które w szczególności ma zwracać uwagę.

Konsekwencje

Dla użytkownika wiąże się to z bardziej przejrzystym wynikiem wyszukiwań. Więcej reklam na górze, które opatrzone są przydatnymi informacjami (linkami, objaśnieniami). Dla wielu zapytań, np. lokalnych w widocznej części widać tylko mapę i reklamę danej firmy.

Dla reklamodawców, nie jest to tak dobra zmiana, gdyż wiąże się to z mniejszą powierzchnią reklamową. Jeżeli ktoś spadnie poza czwarte miejsce, wyląduje na mało widocznej dolnej części strony. Zwiększy się zatem walka o widoczne miejsca co będzie skutkowało wzrostem średnich stawek CPC. Jeszcze bardziej liczyć będzie się jakość reklamy ponieważ to właśnie one osiągają najwyższe miejsca w wyszukiwarce.

Test czy długotrwała zmiana

Google od jakiegoś czasu testowało nowe rozwiązanie, jednak dopiero teraz zdecydowali się je wprowadzić do użytku. Nie wszystko jednak jest już doskonałe – na przykład nie każdemu użytkownikowi wyświetlają się cztery reklamy na górze, co ogranicza przestrzeń dla reklamodawców. Na razie minął miesiąc i Google robi wszystko, aby ulepszyć system. Sama firma uważa, że wszelkie zmiany jakie wprowadza są z korzyścią dla użytkownika, a nie reklamodawcy.

Autor: Patrycja Oksińska – Account Manager MAGNES.PL